Pension "De oude Herberg"
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
09 September 2010, 19:40:50
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

+  Nieuw-Vossemeer
|-+  Discussie Forum Nieuw-Vossemeer
| |-+  Wat denkt u daar nu van?
| | |-+  Pension "De oude Herberg"
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Pension "De oude Herberg"  (gelezen 458 keer)
tanteroddel
Lid
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 21 Juli 2010, 08:07:49 »

BNdeStem:  Pensionplan leidt tot onrust.  

Naast de dorpsherberg, dat van de grote zaal ofwel het oude café een pension wil maken, met een klein café er naast ofwel het bestaande trapke af

wil straks ook de Bed en Breakfast  in het voormalig gemeentehuis ofwel oude klooster uitbreiden in bedden en kamers. Immers Toerdeloo gaat met alles naar de ‘nieuwe draaikolk’  ofwel de oude kleuterschool in de Dortmundstraat.

Tja, wie al die kamers straks gaat huren? Dat zullen vast geen toeristen zijn.  Eens kijken of ik nog een bed over heb, blijkbaar is het lucratief.

Groet,

Pension "Welkom bij Tante R."
« Laatste verandering: 21 Juli 2010, 08:15:38 door tanteroddel » Gelogd
Webmaster
Administrator
Lid

Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Juli 2010, 08:53:27 »

Bericht uit de Steenbergsecourant

(niet de huis aan huis versie)

Nieuw-Vossemeer - Partycentrum De Dorpsherberg, ook wel De Sterke Duvel genoemd, op De Hoogte krijgt mogelijk een nieuwe bestemming. Er ligt bij de gemeente Steenbergen een aanvraag om hier een pension van te maken en daar de nodige aanpassingen voor te mogen realiseren. Het gaat, volgens verantwoordelijk wethouder Cor van Geel, om een huisvesting van ongeveer 15 personen. Hij zegt er direct bij dat de gemeente deze niet kan weigeren, omdat aan alle voorwaarden wordt voldaan. Van Geel: “Al zou de gemeente willen, kan ze niets doen. Er is zelfs geen bestemmingsplanwijziging voor nodig, want er ligt al decennia een pensionbestemming op het pand.” Dat is een feit. Onder de naam Café De Eendracht, werd deze horecagelegenheid gerund door het echtpaar Cees en Toke Slokkers. Al in de jaren vijftig, zestig en zeventig herbergde men arbeiders. Voor werkzaamheden aan dijken na de Watersnoodramp van 1 februari 1953, die tot diep in de jaren zestig duurde. Ook toen zeearm De Eendracht het Schelde-Rijnkanaal werd in jaren zeventig, lagen er arbeiders ‘in de kost’. Zo werd dit in de volksmond ook wel werd genoemd. Nostalgische tijden, want een toilet was er niet boven in de afgetimmerde kamertjes. Dat stond namelijk achter het draaiorgel beneden in de feestzaal. In de jaren tachtig huisvestte dit café werknemers van de toenmalige tricottage fabriek Beeren en Zoon. Allemaal goed en wel, zeggen verontruste bewoners, maar toen was de tijd anders. “Nu worden wij hier in het puntje van West-Brabant overspoeld met Polen, Roemenen en Bulgaren. Dat is heel andere koek. Vooral de verkeersdeelname en het drankgebruik baren ons extra zorgen. Waarom laten de tuinders, die deze mensen hier naar toe halen, ze niet op hun eigen terrein wonen?” Huisvestingsbeleid Wethouder Van Geel, draait er niet omheen. “Er kan nog door omwonenden bezwaar tegen worden gemaakt, maar wanneer men aan alles voldoet, heeft ook dat weinig kans. Ik heb de tekeningen gezien en daar gaan echt geen recreanten of dagjesmensen in verblijven. Zelfs voor een jeugdherberg is dit te minimaal, dus blijft maar één mogelijkheid over en dat is huisvesting van arbeidsmigranten. Ik begrijp de bezorgdheid van de inwoners best. We hebben natuurlijk op de Sunclassdeelhoeve al ruim 250 EU-werknemers zitten. Maar wanneer men van De Dorpsherberg voldoet aan de gestelde eisen hiervoor, kan de gemeente de projectontwikkelaar geen stro breed in de weg leggen. Iedereen is gelijk en heeft zijn rechten. Wat de gemeente wel kan doen, is kritisch kijken naar de brandveiligheid, naar de aanwezigheid van voldoende sanitair en andere voorzieningen. Er is per slot van rekening een huisvestingsbeleid voor arbeidsmigranten door de gemeenteraad vastgesteld.” De verontruste omwonenden hebben steun gezocht bij de Dorpsraad van Nieuw-Vossemeer. Vice-voorzitter, Jan Bosters, laat weten dat de Dorpsraad de vinger aan de pols houdt en met alle partijen in gesprek wil blijven. Leegstaand pand Bosters: “Wij waken voor de leefbaarheid en de daar aan gestelde eisen zijn voor iedereen verschillend. Eén ding moet echter goed in de gaten worden gehouden en dat is dat we niet verharden in onze standpunten. De Dorpsraad houdt de gemeente aan zijn handhavingsplicht en spreekt ook haar zorg uit over het gemak waarmee eigenaren van leegstaande panden, deze verkopen aan projectontwikkelaars. Begrijpelijk, want deze betalen veel en de gemeente is zodoende van haar zorgplicht af. De dorpsraad blijft ook in contact met de tuinders. Wanneer er klachten komen van de Polen, hoeven we tuinder Leo Verkade maar te bellen en hij staat op de stoep om het probleem op te lossen”, aldus Bosters. Nu de deur op een kier staat voor De Dorpsherberg, zit de schrik er goed in en weten sommigen nog wel een pand dat voor huisvesting arbeidsmigranten in aanmerking zou kunnen komen. Het pand naast café Voorwaarts in de Voorstraat. Eigendom van uitbaters Herman en Willy Buijs. Toen Steenbergse Courant Buijs hiermee confronteerde, ging hij hier smalend, maar ook gretig op in. “Laat iedereen zich eens met zijn eigen zaken bemoeien, maar ze geven mij wel de pap in de mond. Ik heb hier 600 vierkante meter aan ruimte. Ik heb berekend dat ik hier vijftig Polen in kan huisvesten. Er zit een pensionbestemming op, dus wat let mij. Voorlopig kan iedereen gerust zijn, want ik heb plannen voor twee magazijnen en een paar appartementen. Nu ze in Vosmeer toch bezig zijn, zou ik zeggen kom maar met ideeën, want ik weet niet hoe het over twee jaar staat met mijn plannen.” En zo laat Buijs iedereen toch weer in het ongewisse.

Een en ander ter info.
Met vriendelijke groet,
Niek Perdaems

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte